7. 4. 2019

Hudba pro zhasnutý kostel na Velikonočním festivalu duchovní hudby

Velikonoční tématika v hudbě od 7. století po současnost, od Byzance po moravský venkov. Gregoriánský chorál, zhudebněná Kniha nářků z 10. století, renesanční Řím, pravoslavný repertoár, obřady moravského venkova v 18. století, varhanní sklady i současná tvorba. Během Svatého a Velikonočního týdne se v Brně potkají všechny končiny země a jejich liturgie. Téma 28. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby zní Ceremonie / Je dobré slavit Pána.

Pestrost liturgií se promítla také do volby kostelů, kde se koncerty uskuteční. „Letos poprvé pozveme posluchače do kostela v Josefské ulici, který užívá řeckokatolická církev. Zazní tam Byzantské pašije, které představí pravoslavný repertoár Svatého týdne. A den nato Emmertova symfonie pro sólové housle Ajhľa človek. Zajímavostí obou koncertů je to, že se odehrají ve tmě. Soubor Philokallia Ensemble bude zpívat při svíčkách, houslista Milan Paľa si přinese partituru v tabletu a kostel zůstane zcela zhasnutý,“ uvedla ředitelka pořádající Filharmonie Brno Marie Kučerová.

O další sólové večery se postarají dva varhaníci. Nejprve Hans-Ola Ericsson při temných hodinkách a programu, který kombinuje Bachova závažná díla s kompozicemi jeho současníků a aktuální severskou varhanní tvorbu. „Ericsson je jedním z výjimečných zjevů na mezinárodním hudebním poli, žádný jiný varhaník neuvedl v posledních desetiletích tolik světových premiér jako on,“ zdůraznil dramaturg festivalu Vladimír Maňas. Druhý varhanní koncert se koná v bazilice na Starém Brně a rozezní se při něm oba nástroje, jimiž bazilika disponuje. Posluchači se mohou těšit na ucelenou plejádu francouzských varhaníků-skladatelů od baroka po současnost v podání brněnského rodáka Michaela Bártka.

Na úvod festivalu zazní gregoriánský chorál v podání věhlasné Scholy Gregoriana Pragensis a po něm světová premiéra sklady Estonce Toivo Tuleva, která vznikla na objednávku festivalu. Její název So Shall He Descend odkazuje ke třem sestupům. „Tím prvním je sestoupení Ducha na Jeho národ, druhým Ježíšův sestup z Olivetské hory do Svatého města, který se slaví právě na Květnou neděli, kdy skladba zazní. A třetím, že jsme potomky (descendants) národa, který nadšeně vítal Spasitele a krátce nato žádal Jeho smrt,“ komentuje svoji kompozici Tulev. Většina zhudebněných textů pochází z básně Chalíla Džíbrána. Kromě toho, že dílo vzniklo přímo pro daný čas, je také určeno pro katedrálu na Petrově, kterou loni na podzim skladatel mnohokrát navštívil, aby se seznámil s její akustikou.

Premiéra zazní za přítomnosti autora v podání Filharmonie Brno a sboru Ars Brunensis. Řídit ji bude šéfdirigent Dennis Russell Davies. „Dva dny nato slaví životní jubileum, proto mu chystáme malé překvapení, které bude, věřím, milé i pro přítomné posluchače,“ podotkla Kučerová. Festival tradičně nabídne šest koncertů a trojí temné hodinky.

Harmonie, 6. dubna 2019